دومين دور مذاكرات كميته مشترك حمل و نقل جاده‌اي ايران و قزاقستان ​طي دو روز در شهر آستانه قزاقستان برگزار و طرفين به توافقاتي در جهت توسعه روابط حمل و نقلي جاده‌اي دست يافتند.
به گزارش سین جیم به نقل از روابط‌عمومي سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي، رضا نفيسي مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل ‌و نقل بين‌المللي، برگزاري كميته مشترك حمل‌ و نقل جاده‌اي ايران و قزاقستان را در جهت ارتقاي سطح همکاری دو كشور مهم دانسته و با اشاره به اهميت تأمین راهگذرهاي فراگیر و مطمئن برای انتقال کالا، بر ضرورت استفاده از همكاريهاي حمل‌ و نقلي براي به‌كارگيري از همه ظرفیت‌های موجود جهت تسريع در رشد اقتصادي منطقه و رفع موانع نقاط مرزی دو کشور تاكيد كرد.
سرپرست طرف ايراني كميته مشترك حمل‌ونقل جاده‌اي ايران و قزاقستان با بيان اين كه موافقتنامه جديد طرفين در سال ۹۳ منعقد شده بود، افزود: در اين نشست مواردي از جمله توسعه بندر چابهار به‌عنوان گذرگاهي کلیدی برای کالاهای ترانزیتی به مقصد آسیای مرکزی، توسعه همکاریهای حمل‌ونقلي با کشورهای منطقه، کاهش زمان و هزینه عبور کالاها از قلمرو ایران و تقويت زيرساختهاي حمل‌ونقل زميني به‌عنوان اقداماتي براي بهره‌برداري از ظرفيتهاي خود در زمینه ترانزیت در جهت تسهیل همكاري کشورهای منطقه با اقتصاد جهانی و تسهیل جریان گردش کالا، مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ و نقل بین‌المللی از توافق با دولت قزاقستان جهت افزايش مبادله پروانه تردد برای سال آینده خبر داد و بر آمادگي طرف قزاقی برای شرکت در نشستی درخصوص بررسي چالشها و پيگيري احياي مسیر رو‌ – رو از بنادر انزلی و امیرآباد به بنادر آکتائو و بالعكس طی هفته‌هاي آتي اشاره كرد.
وي در ادامه اظهار داشت: طرف قزاق ابهاماتي را درخصوص اخذ عوارض از ناوگان قزاق در مرزهاي ايران مطرح نمود که پس از ارائه توضیحات لازم از سوی هیئت ایرانی و تشريح قوانين و مقررات مربوطه، ابهامات مذكور مرتفع و مقرر شد بصورت منتخب بررسي‌هاي لازم از ناوگان تجاری ورودی به قلمرو ایران از سوی دستگاه‌های ذيربط قزاقستان صورت پذيرد.
نفیسی با برشمردن مزيت مسير ترانزيتي ايران خاطرنشان کرد: در ادامه جلسه مزیت‌های مسیر جاده‌ای ایران به ترکیه و بالعكس از جمله مسير كوتاه‌تر و ارزان‌تر نسبت به سایر مسیر‌ها برای طرف قزاقی تشریح شد و با توجه به تردد عمده ناوگان كالا از قزاقستان به ترکیه و بالعكس از مسير دریای خزر یا از قلمرو روسیه، مقرر شد هیئتی از کارشناسان قزاقي جهت ارزيابي دقيق مسير به ایران سفر کنند.
وی افزود: پس از ارائه توضیحات مبسوط از سوی طرف ایرانی مبنی بر ضرورت احياي مسير رو – رو از بنادر امیرآباد انزلی به بنادر آکتائو و كوريك، امکانات و ظرفیت لازم برای راه‌اندازی آن مناسب تشخيص داده شده و مقرر شد در ماههاي آتي و در اسرع وقت، نشست مشترکی بین مقامات حمل و نقلي و بندري بين دوكشور برگزار شود.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از آمادگی سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در راه‌اندازی مسیرهاي رو – رو درياي خزر خبر داد و اظهار داشت: توسعه مسیر‌های ترانزیتی باعث ایجاد رقابت و افزایش قدرت انتخاب ایران در منطقه بین کشور‌های همسایه می‌شود.
نفيسي همچنين گفت : سرمايه‌گذاري قابل توجه قزاقستان در زيرساخت‌هاي حمل‌ و نقلي و از طرفي نيز با توجه به پايين بودن حجم مبادلات تجاري بين دوكشور كه قريب به ۳۰۰ ميليون دلار مي‌باشد، ظرفيتهاي دوكشور به مراتب بالاتر از اين حجم مي باشد و افزايش آن با هدفگذاري ۵ ميليادر دلار مستلزم تقويت همكاريهاي حمل‌ونقلي‌، ثبات در مبادله اوراق تردد، رفع مشكلات صدور محصولات کشاورزی و فسادپذیر به‌ويژه در سه‌ماهه پاياني سال است .
وي با اشاره به ساير اقدامات مورد نياز توسعه اي افزود : اخذ پايانه يا اسكله در بنادر طرفين و برنامه ريزي جهت راه‌اندازي راهگذر ارومچی_ اوکتائو _ بندر‌انزلی جهت کاهش زمان ارسال ۳۰ روزه كنوني کالا به ۱۲ روز و نهايتاً تلاش بر تاسيس مراکز لجستيك در قلمرو يكديگر همچنين برنامه‌ريزي براي تاسيس بانك مشترك و ايجاد پرواز مستقيم در آينده نزديك از ديگر اقدامات و ملزومات توسعه همكاري ها خواهد بود.
شايان ذكر است در پايان اين نشست دو روزه كه در آن نمايندگان سفارت جمهوري اسلامي ايران در آستانه و همچنين نمايندگان انجمن هاي شركتهاي حمل و نقل بين‌المللي خراسان‌رضوي و گلستان نيز حضور داشتند، يادداشت تفاهم بين دو كشور به امضاء رؤساي هياتهاي دو كشور رسيد.

برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطالب مشابه

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد